Hoe werkt Slime?
Slime is een vloeibaar middel met kleine vezels dat je zowel preventief in de band kunt toepassen als nadat je een lek hebt opgelopen. De vloeistof doet zijn werk automatisch wanneer er lucht naar buiten wilt, de vezels vormen dan een langdurige plug in het ontstane gat.
Voor meer informatie over de werking zie de pagina 'Wat is Slime?'
Wat is de Fibro-Seal™ technologie?
De Slime-formule Fibro-Seal™ is een geavanceerde formule bestaande uit een milieuvriendelijke vloeistof met daarin kleine rubberdeeltjes en afdichtmiddelen die bij het ontstaan van een lek bij het gat samenkomen en zo het lek afdichten. Dit geldt tot 6mm zonder binnenband en 3mm met binnenband.
Dit Fibro-Seal™ middel zoekt uw lek direct op en dicht het volledig, hierdoor voorkomt en herstelt het de band met een flexibele lang werkende rubberen plug.
Waarom bieden jullie verschillende afdichtingsfomules aan?
Slime biedt specifieke formules aan om aan de verschillende behoeften te voldoen.
• Ons gele label 'TPMS Safe Tire Sealant' is ontworpen voor voertuigen met een Tire Pressure Monitoring System (TPMS)
• Ons blauwe label 'Heavy Duty Tire Sealant' formule is te gebruiken in elk soort binnenbandloze band en kan vooraf worden geïnstalleerd om een lekke band te voorkomen aan uw quad, grasmaaiers, (binnenbandloze) kruiwagen etc.
• Ons rode label 'Tube Sealant' formule is te gebruiken voor banden met een binnenband.
• 'SlimePro Tubeless Bicycle Sealant' biedt bescherming en dicht lekkages bij de rand van de band voor prestatiegerichte fietsbanden. Deze formule is extra licht van gewicht voor onder andere racefietsen.
• Onze 'Quick Spair Aerosol Sealant' is bedoeld als een tijdelijke noodreparatie voor personenauto’s om u naar de bandenreparatiewerkplaats te loodsen en dient niet als langdurige oplossing.
Hoe moet ik Slime inbrengen?
Er zijn diverse manieren om Slime aan te brengen. Dit is per voertuig en bandtype verschillend. Bij een binnenband (fiets, scooter, kruiwagen etc.) kunt in het geval van de fiets een voorgevulde binnenband kopen. Daarnaast is het mogelijk de bestaande lege binnenband zelf te vullen. De toepassing hiervan is vaak preventief en dus voordat je op weg gaat. Voor instructies zie de pagina 'Wat is Slime en hoe werkt het?'
Voor de banden zonder binnenband geldt doorgaans dat Slime ter reparatie wordt gebruikt. Hierbij is het van belang dat je het ventiel opent zoals aangegeven, de Slime inbrengt en vervolgens de band oppompt. Tenzij je een Safety Repair kit gebruikt, die de Slime tegelijkertijd met de lucht inbrengt. Voor meer informatie zie de pagina 'Wat is Slime?' of bekijk de informatie bij het product of de categorie dat je wenst te voorzien van Slime.
Kan ik de binnenband formule van Slime voor binnenbandloze banden gebruiken?
Nee. De formule bevat geen roest- of corrosie remmers die noodzakelijk zijn om het wiel te beschermen. We raden het dan ook af en garanderen dan ook geen prestaties van het product bij deze toepassing. Voor binnenbandloze banden raden we ten alle tijden aan om de daarvoor bestemde formule te gebruiken.
Kan ik de binnenbandloze formule van Slime gebruiken voor het vullen van een binnenband?
Deze formule heeft grotere rubberdeeltjes die hierdoor mogelijk kleinere gaatjes niet vullen in de binnenband. We raden het dan ook af en garanderen dan ook geen prestaties van het product bij deze toepassing. We raden bij een binnenband ten alle tijden aan om de daarvoor bestemde binnenband formule te gebruiken.
Ik heb een lekkage aan een opblaasbaar voorwerp (matras, boot, bal, etc.). Zal Slime werken om dit te dichten?
We raden het niet aan, noch garanderen ons product voor deze toepassing. Het installeren van Slime afdichtmiddelen in brede en/of diepe ruimtes zonder dat het afdichtmiddel direct het getroffen gebied kan bereiken zou de werking van het product aantasten. Hierdoor zou de functionaliteit van het afdichtmiddel verloren kunnen gaan.
Ten aanzien van de bandenspanning, wat is PSI, BAR en kPa?
Bandenspanningsmeters en vele andere soorten drukmeters is de 0 druk gelijk aan atmosferische druk, wat betekend dat ze de druk meten boven atmosferische druk, dit ligt zo rond de 1 BAR. De volgende kernbegrippen kunnen gunstig zijn bij de behandeling van uw meter.
PSI (pounds per square inch) is de standaard bandenspanninglezing in de USA.
KPA kilopascal – Een eenheid van druk. 1 kPa is ongeveer de druk van 10g massa die op een 1 cm2 gebied. 101,3 kPa = 1 atm. kPa wordt gebruikt als maateenheid in Europa en andere gebieden die dit metrieke systeem gebruiken.
BAR is een eenheid van druk gedefinieerd als 100 kilopascal. Het is ongeveer gelijk aan de atmosferische druk op aarde op zeeniveau. 1 bar = 100 kPa (kilopascal) per vierkante centimeter.
1 bar = 14.50 PSI. Bar wordt gebruikt als maateenheid in Europa en andere gebieden die dit metrieke systeem gebruiken.
Hoeveel Slime heb ik nodig bij de toepassing?
Hieronder vindt je algemene informatie over toepassingen. Zorg ervoor dat je de formule gebruikt die geschikt is voor jouw type band (binnenband of binnenbandloze). De genoemde hoeveelheden zijn de ideale richtlijnen, een lichte afwijking zal de functionaliteit niet aantasten. De kleine fles Slime bevat 237mL, de grote 473mL.
Binnenband formule (in mL per band)
Fiets = 118
Motorfiets = 237
Kruiwagen = 237
Scooter = 237
Binnenbandloze formule (in mL per band)
Fiets = 89
Motorfiets* = 237-473
Auto = 473
SUV (of ander groot formaat autoband) = 592
Quad* = 710-946
* De hoeveelheden variëren per grootte van de band. Voor de exacte hoeveelheid verwijzen we je naar de calculator op de site van slime.com of het kopje 'Hoeveel Slime heb ik nodig?'
(https://www.slime.com/us/slime-calculator.php)
Ik heb een grote snee van glas in mijn band, repareert Slime deze snee?
Nee. Kleine gaatjes (3mm bij binnenband, 6mm bij binnenbandloos) zullen eenvoudig gerepareerd worden door Slime, maar grote sneden door glas, metaal of een scheur zijn niet vrijwel niet te repareren. Elke constante buiging van de band over ruw en oneffen oppervlakken maken het veel moeilijker voor Slime om een permanente afdichting te maken en onderhouden.
Kan een met Slime behandelde autoband vakkundig worden gerepareerd?
Ja. Personenautobanden behandeld met Slime moeten professioneel worden gerepareerd na het verwijderen van de vloeistof. Breng de monteur op de hoogte van de aanwezige Slime in de band.
Kan Slime worden toegevoegd aan een band om het in evenwicht te brengen?
Nee. We raden af om Slime voor deze doeleinden te gebruiken.
Is Slime veilig voor banden met een TPMS-sensor?
Ja. Slime maakt een TPMS-veilige formule voor auto’s en vrachtwagens met Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS). Bekijk hiervoor de gele fles en het TPMS icoon. Veel van de Slime Repair kits zijn voorzien van het 'TPMS Safe Sealant' icoon. Als je een voertuig met een TPMS-sensor hebt, probeer dan de Smart Repair of Safety Repair van Slime. Gebruik van het rode of blauwe label wordt ten alle tijden afgeraden bij een TPMS-sensor.
(TPMS is een elektronische bandenspanningsmeter in je band die automatisch een signaal naar het dashboard stuurt wanneer de bandendruk te hoog of te laag is)
Ik heb gehoord dat Slime mijn (auto)velgen zal verpesten, is dat waar?
Onze Slime afdichtmiddelen voor binnenbandloze banden zijn geformuleerd met roest- en corrosieremmers evenals een pH buffer die het product meer alkalisch maakt. Al deze ingrediënten werken er samen aan om de kwaliteit van uw velg te beschermen. Het is belangrijk op te merken dat er factoren zijn die mogelijk schade optreden ondanks deze ingrediënten. Als u het zekere voor het onzekere wilt nemen, kunt je Slime slechts gebruiken bij bermreparaties en andere thuiskomers. Alles wat je nodig hebt, is Slime en een luchtcompressor. Slime kan een nadelig effect hebben op bepaalde soorten aluminium velgen. Omdat legeringen verschillen, is het moeilijk te voorspellen hoe Slime reageert per specifieke velg. Afgelopen jaren hebben we ondervonden dat oudere velgen gevoeliger zijn voor beschadiging door Slime.
Zorg er in ieder geval voor dat u, als u binnenbandloze banden heeft, de binnenbandloze formule gebruikt. Onze binnenbandformule bevat namelijk geen roest- en corrosieremmers. Laat de Slime niet langer dan 2 jaar in de band zitten. Na deze periode, kunnen we de kwaliteit van de velg niet garanderen. Als er reeds bestaande schade aanwezig is, raden wij het gebruik van Slime af.
Wat gebeurt er met de Slime vloeistof na de garantieperiode van 2 jaar?
Slime is een vloeistof die kan uitdrogen na een lange periode. De roest- en corrosieremmers in het afdichtmiddel breken af na verloop van tijd. Voor maximale bescherming tegen lekrijden en optimale prestaties, raden wij aan Slime na 2 jaar te vervangen. Voor veel banden zal dit doorgaans ook de periode zijn dat ze aan vervanging toe zijn door slijtage. Bij fietsen waar langer dan 2 jaar op dezelfde banden gefietst wordt raden we aan om de binnenband te vervangen om zo de kwaliteit en werking van ons product te kunnen garanderen.
Wat is de houdbaarheidsdatum van Slime
Wanneer Slime in de originele verpakking en in een koele en droge plaats opgeslagen wordt zal het 4 jaar houdbaar zijn. Eenmaal in de band zal Slime het 2 jaar actief blijven.
Wat voor soort beschadigingen en insnijdingen kan Slime dichten?
Slime heeft verschillende formules, elk met verschillende afdichtmogelijkheden. De binnenbandloze formule zal lekkages tot 6mm dichten, en binnenband formule zal lekkages tot 3mm kunnen herstellen. In beide gevallen moet het lek zich in het loopvlak van de band bevinden, aangezien Slime geen lekkages buiten dit gebied kan herstellen.
Wanneer Slime een lek hersteld, wordt het afdichtmiddel dan eigenlijk hard?
Nee. De Slime is in feite een systeem voor de vezels, rubber deeltjes en andere afdichtingsmiddelen. Als de vloeistof zich door het lek dringt, wordt het gevuld met reparerende ingrediënten welke zich samenpakken om het gaatje te vullen, dit voorkomt het luchtverlies. De groene stip die mogelijk zichtbaar is vanaf de buitenkant van de band zal misschien niet hard zijn, maar klonterig, wat resulteert in een flexibele afdichting. De vloeistof die in de binnenband blijft zal vloeibaar blijven tot de gangbare houdbaarheidsdatum verstreken.
Hoe kan ik betalen?
Op dit moment hebben we vijf betaalwijzen: overmaken per bankrekening, iDeal, Visa, Mastercard en Rembours.
Rembourszending is alleen mogelijk in de volgende landen:
- Nederland (+€8,00)
- België (+€8,00)
- Luxemburg (+€8.00)
Met uitzondering van de volgende postcodes:
- 1156 (Marken)
- 8899 (Vlieland)
- 8881 t/m 8885, 8891 t/m 8897 (Terschelling)
- 9161 t/m 9164 (Ameland)
- 9166 (Schiermonnikoog)
- 1791 t/m 1797 (Texel)
Nadat je een bestelling geplaatst hebt krijgt je de mogelijkheid een keuze te maken. Bij iDeal, Visa en Mastercard betaalt je direct, bij rembours betaal je het openstaande bedrag op het moment van levering aan de bezorger, en bij 'overmaken per bankrekening' ontvang je een e-mail met onze bankgegevens.
Zodra je het bedrag overgemaakt hebt en wij het ontvangen hebben, wordt jouw bestelling in behandeling genomen en verzenden wij het zo snel mogelijk. Let op dat het in dit geval soms enkele (werk)dagen kan duren voordat de betaling ontvangen is.
Wat is de levertijd van mijn bestelling?
Als de producten die je besteld hebt op voorraad zijn en je betaling binnen is, streven wij ernaar je bestelling nog dezelfde dag te verzenden. Afhankelijk van de bezorgdienst zult je de bestelling dan binnen 1-2 werkdagen ontvangen. Ook is het mogelijkerwijs afhankelijk of je bestelling per email of pakketdienst verzonden wordt.
Mochten Ă©Ă©n of meerdere producten uit je bestelling niet op voorraad zijn, dan ontvang je een e-mail van ons met de te verwachten levertijd. Je hebt dan de mogelijkheid om je bestelling aan te passen of te annuleren.
Ik ben niet tevreden en wil mijn product retourneren. Hoe kan dit?
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat je om uiteenlopende redenen het bestelde product(en) wenst te retourneren. Je hebt online een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen om je bestelling terug te sturen als deze niet naar wens is. In dat geval verzoeken we je ons op de hoogte te stellen via het contactformulier. Wij zullen je retourneringsverzoek in dit geval zo spoedig mogelijk behandelen.
Wat betreft geleverde producten geldt: slechts ongebruikte goederen, compleet in originele staat en voor zoverre mogelijk onbeschadigde verpakking, aan ons geretourneerd, zullen in aanmerking komen voor restitutie.
Lees ook onze Algemene voorwaarden.
Retourzendingen kunnen naar het volgende adres gestuurd worden, samen met (een kopie van) de pakbon of factuur:
Slimestore.nl
o.v.v. retourzending
Kelvinstraat 16A
6902 PW Zevenaar
Wat zijn de verzendkosten?
Binnen Nederland geldt een tarief van €2,50 per post en €3,95 per pakketdienst (DPD). We hanteren een minimumbedrag bij gratis verzenden. Binnen Nederland bedraagt dit €30,-. Verzendingen boven dit bedrag zullen gratis verstuurd worden.
Voor België geldt een tarief van €3,95 per post en €7,50 per pakketdienst (DPD). We hanteren een minimumbedrag bij gratis verzenden. Voor België bedraagt dit €50,-. Verzendingen boven dit bedrag zullen gratis verstuurd worden.
Wat is het verschil tussen een Presta, Schrader of Dunlop ventiel?
Schrader wordt meer gezien als een standaard “auto-type” ventiel en is daarnaast populair onder mountainbikes. Het Presta ventiel is vaak te vinden op race- en toerfietsen. De werking van Slime is bij beide ventielen exact hetzelfde. Dunlop is vanouds een veelgebruikt fietsenventiel.
Ik heb een klacht. Waar kan ik deze kwijt?
Wij doen onze uiterste best om je goed van dienst te zijn. Heb je toch een klacht, dan horen wij deze graag. Je kunt je klacht versturen via het contactformulier op de pagina Contact. Je krijgt zo snel mogelijk antwoord.
Let op! Wanneer je klacht over een bestelling of product gaat, vermeld dan het ordernummer of artikelnummer bij de klacht.
Mijn vraag staat er niet bij, waar kan ik deze stellen?
Als je vraag niet op deze pagina vermeld staat, stel hem dan direct aan ons. Dit kun je doen via het contactformulier op de pagina Contact. Je krijgt dan zo snel mogelijk een antwoord.
Als je vraag over een bestelling of een specifiek product gaat, vermeld dan het ordernummer of artikelnummer in het bericht.